Leta i den här bloggen

onsdag 18 juli 2012

Matmarknad

Plötsligt kom vi på att vi skulle åka till Kokkola (Karleby) på "Europeiska Mattorget" och samtidigt besöka "kvällstorget", alltså när vem som helst kan komma till torget och sälja sina prylar, typ loppis. Det var massor av folk i stan och vi traskade snabbt över torget utan att handla en enda sak. Vi styrde stegen mot mattorget istället. Där fick jag mitt halleluja-moment of the day! Där fanns nötter, ostar, oliver, choklad och massor av folk. Jag visste knappt var jag skulle börja!


Ostar ostar ostar


Kolhydrattillverkning
Jag ställde mej INTE i brödkön för att köpa batongbröd...


Oliver av alla de slag
Mitt snålspott började nästan rinna och jag visste verkligen inte vilka oliver jag skulle köpa, men när jag väl hade smakat på 5-6 olika sorter var jag tillfredsställd och köpte inga oliver alls! Jag kom på att jag blandar den godaste olivblandningen själv!

Oliver oliver oliver
Här var det inte lätt ens att välja vilka man ville smaka på!

Olivtvål
Olivtvål har jag ju, och jag använder den varje dag, och jag föredrar att åka till Grekland för att köpa ny, men visst doftade det gott!

Tvättsvamp och lavendel
Tvättsvamp som i Grekland och lavendel som i Kroatien! Härligt!

Kaffe och annat drickbart. Allt med socker...
En italiensk espresso kunde man få utan socker, men iskaffe och nästan allt annat innehöll socker...

Chokladfabriken
 Jag frågade inte, men all choklad såg för ljus ut för att vara intressant.

Livets kryddor
Vilka färger! Vilka dofter!

Mina ostar!
Och det här kom jag hem med ikväll. Uppe t.v. en fransk emmenthal, t.h. en brie, nere t.v. en ekologisk gruyére och t.h. en manchego. Underbara ostar allihopa!

Jag måste erkänna att jag beskyllde min man för att ge ifrån sig oangenäma aromer i bilen hem, men när jag öppnade handväskan och tog fram ostarna hittade jag den skyldige - brien! ;)

Inga kommentarer: