Leta i den här bloggen

måndag 20 augusti 2012

Det är insidan som räknas...

Västerbottensbollar...
Det här är ostbollar... De såg så fina ut innan de åkte in i ugnen, men det är ju inte utseendet som räknas! De var fantastiskt goda och kommer att få åka med på resa på lördag. Tror inte att jag kommer att vara speciellt hungrig under de 12 timmar jag ska resa.

Ni ska naturligtvis få receptet som jag hittade på den underbara bloggen "Lannérs köksblandning". I receptet står det att man ska använda Bakerix men det hade ju inte jag så jag googlade och fick veta att det innehåller blancherad sötmandel, kokosnötsmjöl, xanthan, bakpulver och salt, så jag blandade kokosnötmjöl och mandelmjöl så det blev 1½ dl och så använde jag 1½ tsk bakpulver, men så här i efterhand funderar jag om det hade behövts mer av både mjöl och bakpulver... ;) Det blev ju inte en deg att knåda utan mer att röra och kladda, så mera mjöl nästa gång. Det var nog avsaknaden av xanthan som var grejen...

Västerbottensbollar
1½dl Bakerix (jag använde 0,75 dl kokosnötmjöl, 0,75 dl mandelmjöl och 1½ tsk bakpulver)
3st ägg
3dl riven västerbottensost
1dl Philadelphia vitlök & örter (jag använde naturell Philadelphia, 1 vitlöksklyfta och 1 tsk örtblandning för fetaost)
150g smör (rumstempererat)
1krm cayennepeppar
gröna oliver med pimento eller ansjovis
1tsk salt
1krm vitpeppar
sesamfrön
vallmofrön

Knåda ihop alla ingredienserna förutom oliverna till en smidig deg. Tag en klick stor som en köttbulle och platta ut i handen, lägg på en oliv och rulla in den. rulla sen hälften av bollarna i sesamfrön och andra hälften i vallmofrön. Baka av dem i ugnen i 200 grader tills de får fin färg ca 25 minuter.


3 kommentarer:

Dalkulla4ever sa...

åååh va goda de ser ut :) ska ha kräftskiva på lördag då kanske jag ska baka några som tilltugg, så tack för recept :)

Dalkulla4ever sa...

man kanske kan ta litelite husk i också, det blir ju lite annorlunda än kokos o mandelmjöl....? kan nog funka tror jag

Fisken Svea sa...

Ja, kanske fisberhusk skulle hjälpa att hålla ihop bollarna! Definitivt bra som tilltugg det här. Hoppas du också tycker om dem. Jag tror jag måste baka fler så jag har att ta med i min matsäck på lördag... ;)