Leta i den här bloggen

tisdag 14 augusti 2012

Sol och sommar och solskyddsfaktor 30

Det har kanske inte varit den soligaste av somrar i år, men visst har jag haft användning av min solkräm. Jag har soleksem som ger sig tillkänna genast solen får belysa någon känslig kroppsdel, som t.ex. armarna eller halsen/bröstet, och dessa kroppsdelar bränner jag också snabbt i solen om jag inte använder solkräm. När vi var i Grekland ifjol använde jag upp min solskyddsfaktor (i fortsättningen sf) 30 och köpte det som fanns kvar när turistsäsongen närmade sig slutet och det fanns att välja mellan sf 10 och sf 20, och valde förstås sf 20. Det har jag klarat mej bra med i sommar men nu ska vi snart åka till den varma, stekande grekiska solen igen och jag behöver sf 30. Minst. Eftersom jag ändå inte tycker om att ligga och steka min lekamen ska det nog räcka. Jag brukar t.o.m. ligga under parasollet när vi är på stranden nån dag.


Jag hittade flera olika solkrämer/oljor att välja mellan, och det fanns sf 30 av alla. Jag ville ha den sort som man sprayar på huden och inte är tjock och kladdig. Det fanns den jag använt i ett par år och jag skulle precis välja en sån flaska när jag såg en av samma modell men vit. Naturligtvis blev jag nyfiken och ville veta vad skillnaden var. Innehållsförteckningen bestod av en text som såg ut som om en fluga hade trampat i honung och gått fram och tillbaka på flaskan så den var inte till så mycken glädje. Som tur var fanns läsglasögon bara några meter ifrån och jag tog i rejält med ett par av styrkan +3 och texten blev enorm! Då såg jag att innehållsförteckningen på den vita flaska var ungefär hälften kortare! Dessutom fanns det en tydlig text på korken som jag borde ha sett utan läsglasögon också -

Notera flugan som attraherades av den vackra korken!

Jättebra! Den tog jag! Nöjd och glad var jag också. Men sen, när jag kom hem, började jag fundera - om det nu går så bra att tillverka en solkräm utan parfym, utan färgämnen och dessutom utan parabener, varför 17 sätter man parfymer, färgämnen och parabener i dem då????? Det är ju som helt och hållet ofattbart. Jag har ju inte testat min solkräm än, men antagligen fungerar den lika bra som den gamla, förutom att jag slipper en del gifter på och i min kropp!

Inga kommentarer: