Leta i den här bloggen

fredag 23 november 2012

Det här med D-vitamin

D-vitamintillskott

Hurra, jag kan åtminstone använda de bilder jag tidigare använt här på bloggen! Men det var inte det jag skulle skriva om just nu...

Jag såg på nyheterna i TV härom kvällen och de berättade om D-vitamin där. Man rekommenderar nu att man ger D-vitamin åt barn så länge som möjligt (minns inte om de sa någon ålder just då) och att vuxna också tar tillskott. Sen berättade en kvinna att man i Finland rekommenderar att ungdomar tar D-vitamin ända tills de är 18 år, eftersom man i en studie konstaterat att ungdomar har alldeles för låg D-vitaminkoncentration i kroppen. Hon fortsatte med att "i Sverige har man ännu inga såna rekommendationer eftersom man inte har gjort någon sådan studie"... Men hallå, Finland och Sverige är beläget på samma mörka breddgrader, vi har en lång mörk vinter med begränsat med sol på sommaren, kan det möjligen vara så att finländska och svenska ungdomar motsvarar varandra i den här frågan???

Sen kan man ju också fundera på det faktum att ungdomar ska äta D-vitamin i 18 år medan man rekommenderar vuxna att också äta D-vitamintillskott... Jamen jahaaa, kan man inte bara rekommendera oss nordbor att äta D-vitamin???? Själv tar jag mina D-pearls Strong varje dag och har också ordinerat mina barn att äta D-vitamin, och åtminstone min gravida dotter tar sina vitaminer.


Nu ska jag baka tårta till min datanörds 30-årskalas ikväll. Jag har också bakat både "Annorlunda kladdkaka" (från "Bakglädje med LCHF"), "Sockersalta jordnötsdrömmar" (från nyaste Mat & Hälsa") och knäckebröd till ostbrickan. De där jordnötsdrömmarna har jag drömt om sen jag smakade på en igårkväll...

Inga kommentarer: