Leta i den här bloggen

söndag 23 december 2012

Snart är det dagen D!


Varje år hör jag samma sak - "man blir så trött av julmaten", och efter julen hör och läser man "träna bort julskinkan", och varje år blir jag lika irriterad, ni vet nog varför. För mej är julmaten himmelriket! Tänk så underbart mycket det finns där som man kan äta! Det är nästan för mycket, jag vet att jag kommer att äta mej jättemätt imorgon, men jag vet också att jag inte kommer att bli trött för det. Det blir skinka, mustapekkasås, rökt lax, gravad lax, rökt kalkon, sillar och ostar. Men Erikas jullimpa, som är i ugnen som bäst, behöver inte komma fram på julbordet. Det är ju liksom onödigt att fylla ut magen med bröd (och potatis) när det finns så mycket annat. Jag hoppas och tror att limpan blir god, fast det finns russin i den! Nu har jag aldrig tyckt om russin, jag brukar t.o.m. peta bort russin ur bullar och bröd ända sedan barnsben, så det är inte p.g.a. LCHF, så då kan jag kanske fortsätta med det. Jag tänkte att de kanske ändå ger så bra smak att jag inte ska lämna bort dem. Jullimpan blir bra att ha under skinkan imorgonbitti, till frukosten. Annars går det bra utan bröd under skinkan också.
Och efterrätten blir glöggpannacotta. Jag testade med hemmagjort glöggkoncentrat, men det smakade som att ha en semla/fastlagsbulle i mjölk... Inte speciellt glöggpannacotta-smak alltså...

Bilden visar hur vår lillajulmiddag såg ut i början av månaden. Visst ser det gott ut!

Inga kommentarer: