Leta i den här bloggen

måndag 14 januari 2013

Helgmiddag


Så här kan en vanlig helgmiddag se ut efter jul hos oss. Den här gången var det speciellt eftersom vi inte åt i köket som vanligt eftersom det var ett klistra-in-resefoton-i-album-projekt på gång på köksbordet och det inte fanns utrymme för mat. Men vi hade en sån mysig måltid "i biblioteket" istället. Det är varma smörgåsar som gäller. Det är min tallrik nere i kanten, den med två smörgåsar och massor av coleslaw. När jag bakar rostbröd brukar jag skiva brödet och förvara i frysen, sen är det bara att ta fram så många skivor jag vill ha. De går utmärkt att stoppa direkt i brödrosten också!

Rostbröd

12 stora ägg
50g smält smör
1,5 dl kokosnötsmjöl
1,5 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
1 msk bakpulver
1 tsk salt
vallmofrö

Vispa äggen poröst med elvisp och häll i det smälta smöret. Blanda de torra ingredienserna och blanda väl i smeten. Häll i en smord form eller en klädd med smörpapper, toppa med vallmofrön.
Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 45 minuter.
Passar utmärkt att ha som botten till smörgåstårta eller att rosta.

Det var det här brödet jag använde som botten till smörgåstårtan också.

Ps. Fotot som avslöjar... Nej, jag brukar inte stryka dukar i onödan. Ja, det står GUL JOD bakom ljusstaken. Mina söner älskar att kasta om såna där bokstäver, därför har min dotter "CYKLA" på sin vägg också... ;)

Inga kommentarer: