Leta i den här bloggen

söndag 27 januari 2013

Underverket och plättarna


Min dotter har valt att inte lägga ut bilder av sin son öppet på internet så då följer jag den regeln också. Men ni ska tro att han är så fantastiskt söt och perfekt att jag skulle vilja visa honom åt er alla! Men ni får se hans gulliga lilla hand åtminstone.

Det brukar talas om att nyblivna mammor har oxitycin-hjärna, amningshjärna, gröthjärta o.s.v., o.s.v., men ingen har talat om mormödrarnas  hjärna! Jag tror det är samma för oss som fått ett barnbarn nämligen. Eller kanske inte helt och fullt, men det verkar så... T.ex. när jag skulle laga en halv sats plättar idag... Jag hade nämligen bara hälften av mandelmjölsmängden, och eftersom jag ändå brukar tycka att det är en stor sats om man lagar enligt receptet så var det perfekt med en halv sats. Jag fixade det så långt som till ägg, mjölk och mjöl, men sen... Smälte hela dosen kokosfett... Sen satte jag hela dosen fiberhusk och då vet ni hur det blir - betong. Jag var snabb och spädde ut med lika mycket mjölk till, två ägg till och vispade. Jamen då skulle ju saltet i också så jag satte dubbelsats av det... 1 tsk istället för ½ tsk. Men smeten såg väldigt vattnig och tråkig ut med bara hälften av mandelmjölsmängden så jag strödde över lite kokosmjöl, kanske 1 msk. Och vet ni, det blev mycket bättre plättar än vanligt!!! Typiskt!

Mormorsplättar
1½ dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
4 ägg
2 dl mjölk
50 g kokosfett (smältes)
1 msk fiberhusk
½-1 tsk salt

Vispa till en jämn och klimpfri smet. Stek i smör+olja eller kokosfett.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Fniss! Så kan e ga ;)

Marléne sa...

Ja det är tydligen inte alls lätt att bli mommo ;) Men dessa plättar lär du aldrig glömma och lillkillen får säkert smaka dessa plättar många gånger ännu. Tänk att få ett eget plättrecept då man bara är några veckor gammal. Inte illa :)

Marléne sa...

Vilket ljuvligt foto av en ljuvlig hand förresten!