Leta i den här bloggen

söndag 24 mars 2013

Ofrivillig fastehelg...

Morgonrock och shake
Jag brukar faktiskt inte ta till mej all den smitta som patienterna sprider omkring sig, men nu har jag gjort det två gånger på en månad! För tre veckor sedan blev jag förkyld, antagligen av den mest förkylda människa jag någonsin träffat. Jag blev snabbt frisk igen, tränade igen i tisdags, var på stavgång i onsdags men tyckte att jag blev märkligt rossligt hostig. Men det struntade jag i. En stund i alla fall. Jag hade ju jobbat med en flunssig kollega på söndagen, en som hade både stegring, ont i halsen och som snorade allt vad han hann, men jag hade ju haft min förkylning så jag struntade i det då. Ända till torsdagnatt när jag fick ont i halsen... Nå, inget problem. Jobbade igen på torsdag och träffade på en patient med maginfluensa. Men eftersom jag senast hade maginfluensa i januari -99 och har efter det vårdat en massa patienter med maginfluensa utan att bli sjuk, trodde jag att jag hör till den lilla del av befolkningen som inte smittas. Tji fick jag. På lördagmorgon visste jag att så inte var fallet. Jag var väldigt asocial hela dagen igår, sov mer än katterna. Feber fick jag också. Man ska ju dricka mycket då, men med maginfluensa går det inte så bra med just den grejen... Men småningom kunde jag börja dricka sodastreamvatten, och småningom hölls det där också. Senare kände jag att jag ville ha något salt och övergick till mineralvatten. Ännu lite senare ville jag faktiskt ha något i magen, men ingenting lockade. Så kom jag på att jag ville ha en shake! Inte en harlem shake, men en yoghurt shake! Jag tog 1 dl grädde, 1 dl rysk yoghurt och 1 dl sodastreamvatten och mixade med stavmixern. Den gick att dricka! Idag tog jag till drastiska saker och blandade dessutom i 5-6 jordgubbar i shaken! Åå så gott!
Eftesom man alltid blivit lärd att dricka blåbärssoppa vid maginfluensa skulle jag göra det nu också. Tänk vilken tur att jag har blåbär i frysen! Jag bara kokade upp 2½ dl blåbär med 1 liter vatten, lät dem koka ca.5 minuter, tog bort kastrullen från plattan och lät det stå och dra en stund innan jag silade upp saften. Det gick riktigt bra att dricka det och jag tänkte med förskräckelse hur söt en blåbärssoppa från affären måste vara när min osötade variant smakade sött t.o.m.! När jag sen ännu ville ha något salt tog jag två flingor salt och åt. Då var jag nöjd!

Blåbärssoppa

4 kommentarer:

Unknown sa...

To har no utvägan to mamma! :D

Fisken Svea sa...

Japp, he kan aldä va så uslit så e int finns en lösning på e! =)

Ann-Pann sa...

å grAnnAnn kopp o duk har du å som vanlit!

Fisken Svea sa...

Fast sådé grann duk fick ja åv en kyrkostrandsbo tå ja fylld! Å ejn duk me sama mönster som koppin fick ja å! =)