Leta i den här bloggen

tisdag 26 mars 2013

Saltbristen


Jag börjar komma igång igen efter maginfluensan, och med -3 kg på 2½ dygn kan man förstå att jag har lite saltbrist...


Nu har jag suttit och tänkt på det här fenomenet med "alla som vet så bra" igen... Jag kan inte sluta förundra mej över hur folk kan hacka på andra när de får höra att man inte äter kolhydrater. Hackar de genast också på de som inte röker? Hackar de på de som inte dricker alkohol? Hackar de på de som inte äter kött? Hackar de på de som inte äter mjölkprodukter? Hackar de på de som inte äter fisk? Hackar de på de som inte äter socker? Svar nej. Hackar de på de som inte äter kolhydrater? Svar JA. Om de nu är såna allvetare, betyder det att det är de som har vår hälsa på sitt ansvar eftersom de är så rädda att vi ska börja må dåligt av vår mat? Är det farligare att äta ren och naturlig mat än att blint tynga i sig allt som finns att tillgå. Är det kanske så att all mat i affären finns där blott och endast för att det är hälsosam mat som vi absolut behöver... Eeeh, svar - nej. *suckar* Efter 4½ år på LCHF kan jag inte påstå att jag mår sämre av att lämna bort kolhydraterna. Och genast är det någon som drar efter andan och säger " NÄHÄ? Och du som just haft två förkylningar och maginfluensa!" Jo, och det finns ganska många kolhydratätare också som varit sjuka, men det är väääldigt länge sedan jag varit sjuk senast. Det känns som om jag skrivit det här förr. Det kan bero på att jag har gjort det... Men nu är det ju så, de som äter kolhydrater får göra det bäst de vill, jag mår inte dåligt av deras kolhydrater. Varför kan det inte vara tvärtom då också?

Har ni läst kostrådgivarnas.se:s blogginlägg häromdagen? "Om ändå LCHF vore en religion."

3 kommentarer:

Marléne sa...

Här är även en stackare som mår bättre utan allt som bjuds i affärerna. Kram till dig som nu liksom nästan alla andra fått ta del av årets farsot, flunssan i alla de former! Sköt om dig!

Anonym sa...

Hej!
Hörde i radio idag, att nu har det börjat gå bättre för bagerierna i Finland.Bröd går åt igen, lågkolhydratdieten är ute, sade nyhetsuppläsaren.Tänk, vad de vet! Undrar var han snappat upp den nyheten.
Jag kan tänka mig, att de som var ute efter en snabb bantningskur, vid det här laget gett opp, och börjat brödätandet igen. Vi andra, som troget kämpar på, har nog insett vad det är för mat människokroppen behöver, och vi aktar oss för att hamna i "kolhydratträsket" igen, där är det tungt att vara.
Det är konstigt med oss finländare, varför ska "vårt dagliga bröd" vara så heligt för oss? Och varför är vi så konstiga, vi, som väljer bort brödet(för att det gör oss sjuka)?

Fisken Svea sa...

Tack, Marléne! Den kramen värmde! =) Det är faktiskt hur många som helst som tyvärr fått erfara olika slag av flunssor nu just. Sköt om dej du också! =)

Anonym: Jag tror du har rätt i det där, om det nu stämmer att brödkonsumtionen gått upp alltså.
Ja du, det där dagliga brödet är verkligen heligt. Mycket märkligt...