Leta i den här bloggen

måndag 1 juli 2013

Grekisk snabbmat - pita gyros

Nu börjar jag med en ny säsong av inlägg!  Jag har ju imte riktigt haft tid, jag har ju haft semester!  ;) Två veckor av semestern var vi i Grekland och hade det väldigt bra på alla sätt. Vi åt gott, vandrade mycket och hade det alldeles fantastiskt. Jag har förstås en massa foton maten också och jag kommer att skruva ett par inlägg om hur man klarar att äta strikt LCHF på resan. Eller strikt kanske det inte är när man dricker vin till varje måltid utom frukosten... Jag vägde mej före avresan och sen när vi kom hem. Det var +1kg och det är nog vinet. Sista dagen fick jag diarré som varade onödigt länge så nu visar vågen -1,7 kg från avresevikten, eller -2,7 från hemkomstvikten... Kanske ändå ingen metod jag rekommenderar... Nog med skitprat nu!
Det var ju den grekiska snabbmaten jag skulle skriva om. Man ser massor av greker som går och äter! De har torra kringlor, pajer eller pita gyros. Och det är pita gyros som är så gott! Det består av ett pitabröd, tzatziki, kött, tomat, lök och några pommes frites. Pitabrödet viks ihop och så äter man det ur ett papper. Enkelt och behändigt.

På bilden ser ni dagens pita gyros bestående av en tekaka, kebabkött, tomat, tzatziki och hamburgerdressing (för att få upp fetthalten). Jag paketerade in det i lite bakplåtspapper och klarade t.o.m. av att äta det på ett snyggt sätt!

Jag återkommer med pita gyrosen jag åt i Grekland. Stay tuned!

Inga kommentarer: