Leta i den här bloggen

måndag 12 augusti 2013

10 portioner?

Jag måste ju bara fråga, hur mycket bearnaisesås går det år hos er? Igår lagade en sats på 7 äggulor och 400 g smör. Den skulle räcka till 10 portioner. Vi åt såsen till fakirbiffar och broccoli och det var förstås jättegott. Vi var två personer. Sen delade jag upp såsen i två askar som vi kunde ta med i lunchlådan idag. Det blev två askar med lite för mycket sås, vilket betyder att det var fem portioner såsen räckte till... Eller kanske till fem personer...

Bilden visar min jobbmiddag - två fakirbiffar, bearnaisesås och sallad med majonnäsdressing. Och den dressingen var ju en historia i sig! Min sambo tycker inte om majonnäs, créme fraiche eller yoghurt så det är ingen idé att bjuda honom på coleslaw. Men jag ville ju ha coleslaw! Då fixade jag en vanlig sallad och en dressing! Jag tog helt enkelt en halv burk créme fraiche,  ca. 1/2 dl majonnäs, svartpepper och lite salt. Jag rörde ihop och vips hade jag en jättegod dressing som dessutom räckte till idag också!

1 kommentar:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vi brukar göra på 4 äggulor och 150 g smör och då kan vi gott äta upp allt på tre personer. :)