Leta i den här bloggen

torsdag 28 november 2013

Så där ja!

Så här blev resultatet!


Det blev glöggkoncentrat och julbröd och båda blev så lyckat att ni får recepten! Glöggkoncentratet har ni fått recept på förr också, men nu sötade jag det och ger det därför igen. Då blir det lättare för mej också nästa år. :) Som ni ser har mitt recept varit med ett tag, och jag minns att det blev tjockt och kletigt med så mycket socker i. Naturligtvis! Men om man nu inte vill ha socker så sötar man med annat, eller låter bli. Det blev faktiskt lite beskt att inte söta alls. Kanske man kunde testa med honung? Jag vet inte vad som menades med "kardemummakärnor", men jag hade gröna kardemummafrökapslar så jag använde dem, det blir mjukare smak av dem. Som sötning hade jag 2 msk sukrin och ½ krm Stevia. Det blev rätt lagom, fast till det kruttorra vita vinet jag testade i kunde det ha varit en aaaaning sötare. Men eftersom jag ändå inte vill använda mitt Las Mulas-vin till glöggen så köper jag ett som har lite restsocker i, typ 4-5 g/liter vin. Det tycker jag annars att är för sött, men som glögg kanske det blir bra.

Brödet hittade jag på Birgitta Höglunds blogg. Fast först dök det förstås upp på Facebook där hon tipsade om det. "Pannkaksbröd med kanel" heter det, men jag tror att jag kallar det kort och gott för "Birgittas julbröd". Det var väldigt lättlagat och smakat som ett julbröd ska göra. Jag vill ju inte äta mej mätt av det, det ska ju bara vara som tilltugg till sillsalladen, osten och skinkan. Jag kommer nog att testa något annat julbröd också, december är ju lång... ;)

Naturligtvis inget socker!!! Om man inte vill alltså.



Birgittas julbröd

2 ekologiska ägg
½ dl grädde
½ dl linfrön
2 msk pumpafrön
2 msk pofiber
2 tsk kanel
½ tsk havssalt
2 msk smör till stekning

Vispa ihop ägg och grädde. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smeten, blanda väl.
Låt svälla en halvtimme innan smeten hälls i brynt smör i en liten teflonstekpanna.
Grädda på svag värme i cirka 10 minuter, tills den nästan stannat på ytan.
Vänd med hjälp av en stekspade och grädda några minuter på andra sidan.
Låt glida ner på ett fat. Förvara i kylen och skär i bitar när den kallnat.

Nu har jag ju inte testat det kallt ännu, men jag tror det blir godkänt.


Inga kommentarer: