Leta i den här bloggen

måndag 12 maj 2014

Pizza och fiberhusk

Det blev alltså pizza igår. Jag hittade det här receptet på pizzabotten och valde att testa det. Jag hade köpt den gröna psylliumpåsen när det inte fanns den vanliga fiberhuken i min affär. Nu måste jag komma ihåg att inte göra om det misstaget. Det skulle vara 2 msk fiberhusk i degen. Efter fem minuter hade det inte tjocknat något alls, och jag vet ju att fiberhusk tjocknar så snabbt att man hinner ingenting innan det är tjockt! Jag blandade i mer psyllium, men icke... Så letade jag i mina gömmor och hittade liiiiiite fiberhusk i gula påsen, tömde den i smeten och vips började den tjockna! Jag skyndade mej att hälla ut smeten på plåten så jag inte skulle behöva kavla, det kan ju lika gärna tjockna till där på plåten. Det blev en jättefin pizzabotten! Den smakade bara onödigt mycket av fiberhusk, antagligen för att det ju var ganska mycket sånt i... Idag ska jag köpa den vinnande fiberhusken så jag kan baka vad jag vill i fortsättningen också! Och det är klart, gula påsen är ju dubbelt dyrare än den gröna och det måste ju finnas en orsak till det...




Har någon av er någon åsikt om den gröna påsen? Har ni varit nöjda med den?

6 kommentarer:

Fru Tallund sa...

Jag såg för första gången den gröna påsen idag. Det var ju tur att jag inte behövde så att jag inte köpte. Den gula sorten finns ju i 300grams låda också. Antar att den har lägre kilopris?

Fisken Svea sa...

Jag minns inte exakta priserna, men om man köper 2 st 100 g:s påsar kostar det lika mycket som en 300 g:s låda! Faktiskt så tycker min syster att de gröna påsarna är bättre än de gula så jag vet ju inte om vi har olika krav på husken eller vad det beror på...

Dalkulla4ever sa...

använder båda beroende på var jag handlar, har inte tänkt på om den gröna skulle bete sej konstigt. ska kolla nästa gång jag ska göra nåt med husk. du kanske fått en "påse" bara? eller så är den dyrare sorten bättre helt enkelt. man får man betalar för ;) Har bara märkt skillnad på mandelmjöl annars , det från lidl är lite grövre än risentas (det jag får hålla till godo med nufötiden när maken slutat åka på jobbresor till Vasa :( )
nä nu måste jag plantera ner lite ärtor mellan skurarna, egenodlade ärtskidor är ju gott att knapra på om nån månad eller vad det kan ta att få skörd :)
//Dalkullan Victoria

Fisken Svea sa...

Ja, jag vet ju inte vad det var med just den påsen... Men nu har jag köpt fiberhusk i "big pack", eller betalt för 200 g och fått 300 g, så jag ska väl ha en stund. Imorgon ska jag fixa min pallkrage så jag får stoppa ner några frön och ärter jag också! Klart som korvspad ska man ha ärtskidor i trädgården! Förresten, har du försvunnit från Instagram?? Ha det gott!

Fisken Svea sa...

Ps. Nå nu såg jag ju att du är kvar!
Så bra! :)

Dalkulla4ever sa...

Har varit lite inaktiv på insta men ibland kommer det riktiga livet emellan ;) försöker lägga upp nån bild ibland iaf :)så du hittade mej när du letade lite , bra :)
åter till städ o fix, neverending story känns det som. och som grädde på moset städar jag kontor ikväll. Ja några kronor blir det ju att städa borta ;) hemma inte såå många :P förutom om jag råkar hitta några på golvet, fickor innan tvätt osv^^