Leta i den här bloggen

fredag 6 juni 2014

Jag tror jag har det!

Jag har testat Lannérs recept på västerbottensostbollar ett par gånger men inte fått dem riktigt snygga. De har blivit goda, men platta och inte alls några bollar. Idag köpte jag nytt Xantan med bäst-före-datum långt fram. Jag googlade på "bakerix" som det ju ska vara i bollarna.  Bakerix är en blandning av kokosmjöl, mandelmjöl och xantan, och naturligtvis vet man ju inte proportionerna på ingredienserna, för om man visste det skulle ju alla blanda själv... Nå nu har vi inget Bakerix här i Finland så jag blandar själv. När det ska vara 1 1/2 dl Bakerix använde jag 1 dl mandelmjöl, 1/2 dl kokosmjöl och 1 tsk xantan. Eventuellt är det för mycket xantan eftersom det är uträknat på 1 kg mjöl... Det är väldigt lite info på en xantanburk... Men hur som helst så blev det väldigt bra deg den här gången! Det gick att rulla bollar! De sjönk förstås ihop lite i ugnen och badade i smör, så man kanske kunde minska smörmängden en aning. Inte för att jag är rädd smöret, men för att det tydligen är för mycket när det hamnar på plåten, utanför bollarna. :)





Inga kommentarer: