Leta i den här bloggen

torsdag 31 juli 2014

REKO

Jag har ju inte berättat om REKODet är ett projekt vi har här i stan (och på andra orter också) och ska vara "rekorderlig handel", konsumenten får handla närproducerat direkt av producenten. Sånt tycker jag ju om! Det behöver inte nödvändigtvis vara ekologiskt, men såna varor finns också. Jag har t.ex. köpt ekologiskt griskött i början på sommaren och det har vi fortfarande kvar av i frysen. Det var ett alldeles fantastiskt gott kött! 

Idag köpte jag ägg från frigående höns och grönsakerna jag prenumererat på. Det går åt ungefär ett flak med ägg per vecka här, beroende på vad jag bakar för bröd, så nu borde vi klara oss två veckor. I grönsakspåsen fanns gurka, zucchini, tomater, fänkål, blomkål, broccoli, purjo, morötter, lök och två stycken grönkålsblad. Av dessa är det väl moröttena som vållar huvudbry. Och kanske de två grönkålsbladen, vad gör man med två stackars blad? De äter jag åtminstone, men morötterna? 

Så vad tycker jag om REKO då? Jo, jag tycker om äggleveranserna, men att prenumerera på grönsaker var inte så smart för oss. Vi har väldigt oregelbundet liv på sommaren och har ibland inte hunnit äta ens hälften av grönsakerna innan följande sats. Och så saknar jag ju att kunna gå på torget och handla grönsakerna från samma trädgård. Nästa sommar satsar jag nog på torghandeln. Den som däremot har mera rutiner på sommaren ser nog det här med grönsaksprenumration som väldigt praktiskt. Som t.ex. min dotter och hennes familj. Jag hade säkert också tyckt om det arrangemanget när barnen var små. Fast förresten, det hade vi nästan! Då hade barnens farmor och farfar ett stooort trädgårdsland som vi också fick grönsaker från! Och det var ju faktiskt praktiskt!

Imorgon blir det i alla fall blomkålssoppa!

Frappé i kvällssolen medan jag bloggar
Dagens leverans

Inga kommentarer: