lördag 25 oktober 2014

Mommos gröt

Mitt barnbarn som närmar sig 2 år har blivit lunchvägrare. Hittills har han ätit med god aptit när mormor har bjudit på äggsmör, men nu var tydligen det måttet rågat. Inget äggsmör här, tack! Eftersom hans mamma är en olydig diabetiker och äter LCHF har denna lilla gosse inte vänjt sig med varken margarin, socker eller vetemjöl. Han har fått GI-bröd, smör, gräddost, naturellyoghurt och rödmjölk (helmjölk). Han är verkligen en lyckans ost! Och ändå har han lunchvägrat. Tills igår. Jag har länge tänkt testa "falsk mannagrynsgröt" och passade på när jag hade dottersonen hos mej igår. Jag kokade en dubbelsats, delade rättvist i våra muminskålar, jag med smörklick och kanel på i min hattifnatt-skål och gossen med smörklick och bärsmoothie på i sin Mymlan-skål. Han åt själv och han åt allt! Han måste t.o.m. börja smacka så som han gör när det är riktigt gott så han måste få känna ännu mera smak. Och jag förstår honom, det var ju faktiskt riktigt, riktigt gott! Nu får jag börja bjuda på mommo-gröt som lunch!
Här är receptet:

FALSK MANNAGRYNSGRÖT
25 g smör
1 ägg
1/2 dl grädde
2 msk mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
Lite salt

Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan och vispa ner grädde och ägg. Rör ner mandelmjöl och fiberhusk, sätt kastrullen på plattan igen, rör hela tiden och värm tills det blir lagom konsistens. Servera med t.ex. kanel eller bär.

Apropå bärsmoothie, det finns en närproducerad här som är helt osötad och utan tillsatsämnen (Granholms)! Jag tycker förstås att den är söt ändå men sätter några droppar i min grekiska yoghurt.