Leta i den här bloggen

söndag 15 februari 2015

Smörgåstårta

På onsdag ska jag på kalas. Då fyller nämligen min mormor 100 år! Eftersom hon är en krutgumma med huvudet i skick har hon bestämt att hon ska ha kalas! Det är kalasbokat på en herrgård och både tårta och smörgåstårta beställda. Det var jag som ringde och beställde och kom överens med krögaren att jag får komma dit med dietbröd som jag bakat själv och så fyller de och fixar smörgåstårta av brödet! Så har vi också gjort när vi beställt smörgåstårta via catering och det har funkat jättebra! Kom ihåg att man kan göra så!
När det kommer till smörgåstårta har jag kommit fram till att det är zucchinibrödet som vinner här också. Jag har testat ett flertal recept, mem det ska vara zucchinibrödet.

Till en brödform gör jag dubbelsats som jag gräddar i 175° i ca. 40 min. 

Zucchiniformbröd

8 ägg
3 dl finriven zucchini
3 dl mandelmjöl
4 msk fiberhusk
3 msk kokosnötmjöl
1 dl sesamfrön
5 msk solrosfrön
1 tsk salt
1 msk bakpulver

Vispa äggen med elvisp några minuter. Tillsätt den zucchinin. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och vänd ner detta i äggsmeten. Blanda till en jämn smet. Låt smeten svälla ca. 10 min. Smörj en brödform med smör. Häll smeten i formen och jämna till ytan. Grädda i 175° i ca. 40 min. Låt svalna lite i formen och kolla så brödet lossnat från kanterna, vänd ut brödet och låt kallna under bakduk.
Så, nu är det bara att komma ihåg att leverera brödet imorgon också!

2 kommentarer:

Tina sa...

Äntligen nå recept :)
Skalar du zuccinin innan du river den?

Fisken Svea sa...

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, eller hur var det nu. . . 😉
Ibland skalar jag och ibland inte. Men det är "finare" utan skal, men smaken är lika. 😊