Leta i den här bloggen

måndag 6 april 2015

Ingefärskaffe

Har jag berättat för er om ingefärskaffe? Inte? Det började för drygt ett år sedan när jag blev lockad att dricka ingefärscappuccino på ett café i Vasa. Jag fastnade i träsket på första gången! Det var ju så gott!!! Småningom testade jag med riven ingefära i kaffe och det var, jag citerat en son som fastnat i samma träsk, "lika underbart varje gång"! Det är ju precis så det är! Nu har jag fastnat för denna metod - jag river ingefäran i mitt lilla rivjärn med uppsamlingsbehållare (då får jag med saften) och under tiden får kaffekoppen värmas med varmt vatten. Så sätter jag tesilen på koppen, häller i den rivna ingefäran (MED saften) och häller på så mycket kaffe att ingefäran ligger under ytan. Efter en minut eller så tar jag bort tesilen, tillsätter grädde och påbörjar intagandet av njutningsmedlet!
Nu har jag haft ont i halsen ett par timmar och använde samma metod men använde kokande vatten istället för kaffe och tillsatte dessutom obehagliga 1 tsk honung. Inte vad jag vill ha men vad min hals behöver.
Visste ni förresten att honung är enda livsmedlet som inte kan ruttna! Trots sin sötma har det decinfiserande effekt och inga bakterier trivs där! Det kan bara vara bra för den onda halsen det!


1 kommentar:

Maja sa...

Inte prövat på ingefära i kaffet men alltid i mitt morgon te, skivar ner en skiva ingefära som får dra och ligga i hela tiden jag dricker teet + 1 tsk kokos olja. Ofta använder jag inte ens te utan bara varmvatten + ingredienserna :)
Ska pröva i kaffet med nån dag! Tack för tipset!