Leta i den här bloggen

tisdag 27 oktober 2015

Laxrisotto

Jag har mina små barnbarn här ett par dagar i veckan och har då varit tvungen att lära mej tänka igen... Det är inte det lättaste ska ni veta! Barnen är vana med lågkolhydratkost, vet inget om saft, bullar och godis men uppskattar väldigt mycket t.ex. kokos-kokos-kokosbollarna ni fick recept på.
Nå väl, ibland får de mat också. Som typ varje dag de är här faktiskt. Det är ju svårt! Med en 1-åring och en snart 3-åring försöker jag förstås anpassa maten så att alla kan äta samma. Oftast lyckas det också. Det betyder inte att alla tycker att det är gott...
Häromveckan hade jag en laxfilé som jag ville servera. Jag älskar lax och äter den fast varje dag i vilken form som helst (den enda jag inte vill ha är lax insmetad i sötsur chilisås, det smakar som sockerlax...  ) men det skulle ju tilltala de små också, alltså ska det synas vad det är för mat. Jag löste problemet med en risotto på blomkålsris, riven morot, ärter och lax. Det blev faktiskt hur gott som helst! Och nästa dag värmde jag risotton i stekpannan med lite grädde i och det var också riktigt delikat!
Förresten, igår hade jag pizza jag värmde och åt som middag i jobbet. Eftersom jag hade en glutenintolerant person vid bordet blev hen nyfiken på pizzabotten och ville veta vad jag hade i den. Det var förstås blomkålsbotten och den fick hen förstås smaka på och naturligtvis tyckte den var jättegod! Den andra i mitt matsällskap tyckte det var den godaste pizzabotten hen ätit! Det tycker jag också! Och receptet finns förstås här på bloggen! (Skriv in pizzabotten i sökrutan här till höger så hittar du den nog.)
Så där, nu ska jag blanda ihop nya kokos-kokos-kokosbollar!

Inga kommentarer: