Leta i den här bloggen

lördag 2 april 2016

Lakritsmandlar

Jag har ätit LCHF sedan hösten 2008, åt GI i knappt ett år före, och de två saker jag saknar efter alla dessa år är salmiak och ärtsoppa (i nämnd ordning). Ärtsoppa kan jag bra leva utan trots saknaden, men salmiaken.... *suck* Men då säger jag bara "halleluja för lakritspulver"! Oj så många gånger jag räddat mina spottkörtlar då de nästan krampat av salmiaksaknaden! En liten boll av smör och lakritspulver och dagen är räddad! Eller bara lite pulver, det är inte heller fy skam! Men sen fick jag tipset om lakritsmandlar, testade och frälstes. Numera har jag nästan alltid en skål med lakritsmandlar framme och saligheten är total!
Eftersom lakrits är blodtryckshöjande och jag en dag hade ätit en rejäl mängd lakritsmandel måste jag ju kontrollera blodtrycket följande dag. Hoppsan, det visade lite lägre än mitt normala tryck! Vad lära vi oss av detta? Jo, att lakrits antagligen är bra för hälsan! 
Receptet finns på LCHF-arkivet. Jag följer det slaviskt!
Lakritsmandlar i en burk är ju dessutom en bra present!

Edit: Eftersom länkar har en viss benägenhet att förvinna så skriver jag hit receptet också! Det ÄR ju dessutom så jobbigt att klicka sig vidare via länkar, eller hur?

LAKRITSMANDLAR
200 g mandlar
1 msk lakritspulver
1 ½ tsk salt
1½ dl vatten

Blanda allt i en stekpanna, låt koka till vattnet har kokat bort. Bred ut mandlarna på bakplåtspapper på en plåt, torka i ugn, 150 grader i 20 minuter. Låt svalna en stund om du orkar vänta. Sen -  Smaska i dej!!!



Inga kommentarer: