Leta i den här bloggen

söndag 17 juli 2016

Västerbottenspaj

Varje gång jag bakar den bestämmer jag att NU måste jag skriva receptet på bloggen... Men NU gör jag det!!! Här i Finland tycker vi om Västerbottensost, men ni kan inte ana vilket pris vi får betala för den delikatessen! Nyligen var en väninna till Haparanda och då köpte hon en 802g stor ost för samma pris vi betalar för 300g här!!! Sa vi hallelujamoment?! Nå nu öppnade jag osten och svängde ihop en paj enligt receptet på "56 kilo". Jag var hungrig och åt den varm ute på terrassen, men ännu godare är den om den fått svalna lite.
Pajdeg:
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
40 g smör
1 ägg
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet i 175 g i ca 10 minuter tills skalet fått lite färg. Ta sedan ut och höj ugnen till 200 grader.
Pajinnehållet:
300 gram riven västerbottensost
3 ägg
3 dl vispgrädde
lite salt
Lägg den rivna osten i pajskalet. Vispa ihop ägg och grädde och häll i pajskalet, över osten.
Grädda i 25-30 minuter i nedre delen av ugnen. Serveras ljummen eller rumsvarm!
Jag följer receptet slaviskt, eller nästan i alla fall.... Jag brukar kanske ha i lite för mycket ost ibland.... 
Ifall man inte har tillgång till Västerbottensost, eller inte har tillgångar för det, så går det också riktigt bra med t.ex. Präst-ost eller någon annan långlagrad och smaklig ost. Fast vad vet jag, kanske det funkar med Edam-ost också?

Inga kommentarer: